Čo by ste mali vedieť pred návštevou sauny

Popri mobilných telefónoch Nokia je sauna zrejme jediná fínska vec, ktorá skutočne dobyla celý svet. Sauna je vo Fínsku neodmysliteľnou súčasťou národnej kultúry a je to prakticky rovnako posvätné miesto ako kostol.

 

Ale saunovanie ako také poznali už dávno predtým aj iné kultúry. Už v piatom storočí pred naším letopočtom grécky spisovateľ Herodotos opísal horkovzdušný kúpeľ Skýtov, ktorí do stanov z huní prenášali z blízkeho ohniska rozpálené kamene. Správy o starobylých kúpeľoch nájdeme aj v Nestorovyh letopisoch, ktorý opisuje, ako kňažná Oľga – aby pomstila svojho manžela Igora – nechala „uvariť“ poslov, ktorí sa prišli uchádzať o jej ruku pre knieža Mala. Severoamerickí indiáni si budovali v stanoch z koží potné chyže, v ktorých sa bičovali metlami  procedúru vždy zakončili kúpeľom v studenej vode. Eskimáci využívali na saunovanie geotermálne pramene.

Tajomstvo saunovania

Aj z tejto rýchlej miniexkurzie do histórie vidieť, že blahodarné účinky saunovania poznali v mnohých častiach sveta. Ľudia zistili, že má vynikajúce preventívne účinky na zdravie. Striedavý pobyt v horúcom, relatívne suchom vzduchu, sprevádzaný intenzívnym potením a následné ochladzovanie v studenej vode, vzduchu či v snehu posilňuje obranné schopnosti organizmu a znižuje výskyt rôznych ochorení. Saunu však možno využiť i ako prostriedok na otužovanie a zvyšovanie kondície. Nečudo, že sauny sú dnes súčasťou mnohých domov. Napríklad v spomínanom Fínsku na necelých päť miliónov obyvateľov pripadá vyše milión sáun.

Pozitívnych účinkov saunovania je veľa, ale v podstate sa dajú zhrnúť do štyroch základných bodov. Zvyšuje prietok krvi v tkanive, čím dochádza k zlepšeniu podmienok metabolizmu a odplavovaniu toxínov z jeho koncových častí. Ďalej zvyšuje vylučovanie katabolických prvkov, keďže pot je transportérom týchto odpadových látok z organizmu. Taktiež zlepšuje termoregulačné mechanizmy ľudského tela. A napokon je to tzv. imunomodulačný účinok, čo je schopnosť ničiť baktérie a vírusy. Tým, že sa zvýši teplota povrchu ľudského tela, ako aj všetkých slizníc, ktorými prúdi horúci vzduch, dochádza k ničeniu týchto choroboplodných mikroorganizmov.

V saune neschudnete

Saunovanie možno spojiť s aromaterapiou pri liečbe horných dýchacích ciest, pri poruchách pohybového ústrojenstva alebo pri nespavosti. Sauna sa využíva tiež k prehrievaniu kĺbov pri niektorých ortopedických diagnózach a klimakterických problémoch. Zaujímavé výsledky sú dosahované aj pri saunovaní mentálne postihnutých detí. Napriek všetkým týmto pozitívnym účinkom však sauna nie je samospasiteľná. Nasledujúce riadky pravdepodobne sklamú tých, ktorí si myslia, že saunovaním schudnú. Pravdou je, že v saune v priebehu pol hodiny stratíte 500 gramov vody, a že pomáha lepšiemu rozloženiu vody v organizme, čo zmenšuje opuchy u ľudí s nadváhou, lebo mizne voda z tukových tkanív. Nahromadené tukové zásoby sa však týmto spôsobom zlikvidovať nedajú.

Nie je pre všetkých

Saunu môže navštevovať každý zdravý človek. Treba však pamätať na to, že saunovanie nie je vhodné pre všetkých. Niekomu ho môže lekár zakázať. Preto, ak u vás boli zistené známky vážneho ochorenia, určite by ste sa mali poradiť s lekárom. Pre optimálny priebeh saunovania je potrebné dodržať niektoré zásady . Mali by ste byť v psychickej pohode, nemali by ste sa ponáhľať a mali by ste si na návštevu sauny vyhradiť zhruba hodinu a pol. Nemali by ste byť hladný, ale ani s plným žalúdkom. Pred vstupom do sauny sa treba poriadne umyť a osušiť, aby ste nezvyšovali vlhkosť prostredia.

Prehriatie a ochladenie

Pre regeneračné účely sa odporúča, aby teplota vzduchu bola niečo medzi 80 až 100 stupňami Celzia pri relatívnej vlhkosti okolo päť percent. Vyššia teplota je pre regeneráciu nevhodná. Nezabúdajte, že pri strope je teplota o pár desiatok stupňov vyššia než nad podlahou. Keďže saunovanie by mal byť individuálny pôžitok, nie je možné presne odporučiť optimálnu dĺžku pobytu v saune. Tá môže byť u každého značne rozdielna, aj keď väčšinou sa hovorí o dĺžke zhruba desať minúť. Každý by si mal vyskúšať, koľko znesie. Treba pamätať na to, že u detí dochádza k prehriatiu organizmu oveľa rýchlejšie. Spoľahlivým ukazovateľom ukončenia pobytu v saune je nástup mohutného potenia.

Dôležitou súčasťou saunovania je rýchle ochladenie. Aj rýchlosť ochladenia je individuálnou záležitosťou. Najnižší účinok má prechod do studeného vzduchu, o niečo rýchlejšie pôsobí studená sprcha a najrýchlejšie skok do bazénu s vodou o teplote 8 až 12 stupňov. Toto ochladenie nie je nepríjemné, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať, pretože väčšinou pri ňom dochádza k paradoxnému pocitu tepla, ktorý vyvoláva veľmi intenzívne podráždenie veľkého počtu kožných termoreceptorov. Po určitej dobe začne človek pociťovať chlad, niekedy až mrazenie a bodanie. To je najvhodnejší okamžik pre ukončenie procedúry.

Nezabudnite veľa piť

Proces prehriatia a schladenia organizmu by sa mal opakovať dva až tri razy. Väčší počet sa pri regenerácii neodporúča a je zbytočný. Účinok tepla sa môže zosilniť kartáčovaním, na čo v minulosti slúžilo šľahanie sa vetvičkami. Niekedy sa používa parný náraz, ktorý vyvoláme naliatím asi 100 až 200 mililitrov vody na rozpálený kameň. Vplyvom prudkého vzostupu vlhkosti veľmi rýchlo stúpa aj pocit tepla. Celú procedúru saunovania je dobré zakončiť aspoň 30-minútovým odpočinkom. Nemali by ste zabúdať ani na pravidelné doplňovanie tekutín, v žiadnom prípade však nie tvrdým alkoholom. Príjemným spestrením saunovania je masáž.